woensdag 25 april 2012

Schaapdrijven

Zo'n jaar of 10 geleden kwam ik Mike vd Most tegen op een seminar, en raakten we aan de praat over werken met honden. Hij bleek enthousiast te zijn om Bobtails te willen (en kunnen!) testen op het 'herders instinct'. Niemand anders in Nederland deed dit, en ik was dan ook erg blij met zijn aanbod. In 2003 organiseerde ik voor het eerst de aanlegtest schaapdrijven. Met het succes dat Muffin een natuurtalent bleek te zijn. Nu, jaren later -en nav de roots van Dwayne- kwam die wens weer naar boven en heb ik contact met Mike gezocht... die meteen enthousiast was en mee wilde werken. Het werd een heel project, want alleen Dwayne testen zou me kostbaar worden. Dus na in mijn naaste omgeving eens wat mensen gepolst te hebben hadden we snel 15 honden bij elkaar om een weekend met schapen & gezelligheid te gaan organiseren. Want... als je dan toch naar Groningen moet voor zo'n evenement, dan maken we er een weekend van waarbij de 'bourgondische Youandi inslag' zeker niet onderschat mag worden.

Op 14/15 April was het dan zover; alle voorbereidingen getroffen, boodschappen gedaan voor lunch en andere pauzes. BBQ mee, camping en hotelkamers waren gereserveerd, en natuurlijk nog ff een deal gemaakt met St. Petrus om de weersverwachting positief bij te laten stellen; We waren er klaar voor.
Op vrijdagmiddag reden we met de Boppermobiel, afgeladen met 4 meiden en 9 honden, naar het noorden. Ursula kwam ook al bijtijds aan, waarna de bubbles open konden en de BBQ aanging. (NB de eigenaar van de camping vond het fantastisch en was aangenaam verrast over het aantal aanwezige honden en hoe goed ze zich gedroegen)
Op zaterdag verzamelden we bij Landgoed Nienoord en werden we hartelijk verwelkomd door Mike en de vrijwilligers op de schaapskooi. Na een duidelijke introductie & de nodige instructies gingen we naar een weiland waar ongeveer 20 schapen in een apparte afscheiding stonden. Terwijl de schapen ons nieuwsgierig stonden te observeren, gaf Mike een demo met zijn toppertje Kate (Border Collie) om commando's toe te lichten en mogelijkheden te tonen.
Onze Pooh mocht de spits afbijten (ja, daar sta ik dan met mijn grote mond...) Maar Pooh liet me niet voor schut staan en deed precies wat ze moest doen; Ze cirkelde om de schapen heen, lokte ze uit en blafte af en toe als ze niet naar haar zin reageerde... en maakte ook nog even ruzie met Kate toen die volgens haar in de weg lag bij 'haar schapen'. (poehpoeh!) Alle 15 honden kregen zo een eerste kans om kennis te maken met de schapen en hun 'eerste respons' te tonen. Bij sommigen viel het kwartje meteen -zoals Pooh, Doughnut, Joe, Spencer en Dwayne) Bij de andere Youandi boppers kwam dat pas bij de 2e kennismaking waarbij de schapen uit hun ren waren en er meer interactie was. Bij elke poging was Mike druk bezig om de hond te observeren en de eigenaar aanwijzingen te geven om met zijn/haar hond te werken. Immers het is en blijft de baas die bepaald wat de hond mag/moet doen.
Bijna alle honden zijn 2x bij de schapen geweest op die zaterdag en de sfeer zat er goed in. Alle 12 Youandi OES bleken voldoende tot uitmuntende werkinteresse te hebben, 2 van de andere 3 honden hadden er geen interesse en gingen liever een knuffel halen bij de baas of schapenpoep eten :-)
We sloten de dag af met een BBQ op de camping, waar we inmiddels met een aantal campers/ caravans ons fort hadden opgebouwd en de andere deelnemers met hun klapstoeltjes aan konden schuiven. Het weer zat nog steeds mee, en zelfs toen het wat later op de avond kouder werd zaten we met een extra 'blanky & borrel' nog steeds buiten. Toch maar op tijd naar bed, want zondag zouden we weer een hele dag in touw zijn met de honden en de schapen.
Op dag 2 kwam er meer actie omdat de honden al beter begrepen wat ze konden en mochten doen. Diesel beet nu de spits af en bracht de schapen keurig binnen waarna Helen slechts het hek hoefde te sluiten :-) Ook de twijfelachtige talenten lieten nu zien dat ze echt wel meer in hun mars hebben, en de schapen hebben heel wat meters afgelegd doordat een OES ze 'even naar de andere kant bracht'.
De 2 diva's die dag 1 niets wilde doen, hielden ook dag 2 voet bij stuk. Zelfs met een wissel naar 't ander baasje/ bazinnetje.. Terwijl onze Balou die dag 1 met baasje niet zoveel deed, nu met zijn vrouwtje samen liet zien dat hij het best kon!
Onze Dwayne verloochende zijn roots niet, en ondanks zijn jonge leeftijd en het feit dat hij liever náást me werkt in plaats van aan de 'andere kant van de kudde', was ik verbluft om te zien wat hij deed en kon. Ook Pooh nam de schapen netjes mee en werkte zelfs op de juiste plaats tov de kudde en mij. Ze toonde rust en inzicht, we hadden alleen wat moeite met commando's op afstand (aangezien ze dat nooit geleerd heeft) Het was dus moeilijk om haar tijdens het werk te gaan laten liggen op 10 meter afstand van mij, met de schapen tussen ons in, om haar vervolgens de schapen weer rustig op te laten drijven naar mij toe. Maar... ze dééd het wel!!! (poehpoeh!)
Na deze drukke zondag waarbij de wind het toch wel erg frisjes maakte en onze gezichten allemaal gloeiden van de zon, straffe wind en vermoeidheid sloten we af met een glas prosecco in de zon waarna iedereen moe maar voldaan en mét een chique deelname certificaat weer naar huis kon.
Foto's van dit grandioze evenement staan op mijn website (foto's/ schaapdrijven). Ik wil nogmaals iedereen die meedeed enorm bedanken en ik ben apetrots dat al "mijn" honden dus nog steeds voldoende instinct hebben om hun originele werk te kunnen doen:
  • Youandi Giorgio Armani (Diesel) met Helen
  • Ch.Youandi Pompidou (Pastou) met Pascalle
  • Youandi Napoleon Bonaparte (Joe) met Anita
  • Youandi Meg Ryan (Megan) met Dion
  • Youandi Zabaglione (Balou) met Diane & Ton
  • Youandi Tiramisù (Kyona) met Marjo
  • Youandi Dreams Come True (Froukje) met Ursula
  • Youandi Catherine Zeta Jones (Anne) met Freeke
  • Argovian Imported By Youandi (Doughnut) met Kim
  • Sing a Song of Roseville (Bärli) met Diana
  • ...en natuurlijk mijn eigen Pooh & Dwayne!
en natuurlijk dank aan het Sweet Expression's Team en met name Jessica met haar getalenteerde Spencer!