zaterdag 3 november 2012

Toppertjes

Anno 2012 is alles een wedstrijd.... je wint Olympisch goud omdat je het snelste zwemt of de mooiste salto's aan de rekstokken maakt... omdat je de beste deal binnen haalt voor je werkgever, of omdat je prijzen wint met je honden. Ik beperk me voor deze blog maar even tot de honden :-)
 
Waarom ga ik nou toch weer een blog schrijven, waarmee ik heilige huisjes toch weer ter sprake breng... Tja, ik had me voorgenomen om het niet meer te doen. Maar zo tegen het einde van het jaar, voordat al het "ik heb de beste hond van 2012" gebral losbarst, lijkt het me stiekem toch wel leuk om eens wat opmerkelijkheden tegen het licht te houden.
Het grappige aan de wedstijd 'wie heeft de tophond" is dat iedereen z'n eigen regels, maatstaven en rekenmethodes hanteert.  Zo staat onze Vincent op een lijst nu als "beste reu van NL" genoemd in de showhonden competitie.... bij een andere lijst staat hij op de 5e plaats en bij een ander lijstje komt hij helemaal niet voor! 
Opmerkelijk en vermakelijk als je in aanmerking neemt dat alle lijstjes met de zelfde input rekenen!! :-) (En dat allemaal terwijl onze Vince is slechts 6 x uitgebracht op de 18 shows)
 
Op zich is het makkelijk te verklaren... want alles valt of staat bij de criteria waarmee je meet. Wie laat je toe in je competitie en hoeveel punten ken je toe aan een winnaar en/of aan een verliezer? Alles is bedacht door mensen, en alles kan bejubeld óf bekritiseerd worden. Bij de meeste lijsten gaat het erom dat de winnaar de meeste punten haalt, en als je dan nog een CAC wint of meer, dan krijg je ook extra punten. De gene die het meeste shows bezoekt én ook regelmatig leuk presteert is vervolgens top hond op het lijstje. Oranje boven, hoezééé!
Maar er is ook een leuk lijstje van de rasvereniging waarbij de 'niet leden' niet meetellen en er dus een bizar beeld van de Nederlandse 'tophonden' ontstaat... Reden hiervoor was dat de leden hun contributie niet willen laten uitgeven aan bv een vaantje van 50cent voor de "TOPhond anno 20xx", want dan kan dit -in worst case scenario- wel eens aan een 'niet lid van de OESCN' worden besteed! Tja, daar heeft de ALV destijds goed over nagedacht en een weloverwogen besluit over genomen.
Blijkbaar tellen de honden dus qua populatie ook niet mee, en met een gemiddelde inschrijving van 6 honden per show wordt het lijstje dus héél erg kort en is men snel klaar met de opsomming met de "TOPhond van het jaar".
Dus, onze Vince is nr 1 in een lijstje waarbij alleen de reuen worden vergeleken, nr 5 waarbij reuen, teven en jeugd-prestaties van honden op basis van aanwezigheid worden vergeleken, en is hij helemaal niks volgens OESCN. 
 
"Helaas voor de club', is ook de absolute mooie topper 2012 van ons ras, een teef welke niet in eigendom is van iemand die contributie betaald. En ook de nr 1 onder de reuen (volgens het andere lijstje en rekenmethode) wordt samen met Vincent doodgezwegen. Eigenlijk wel grappig dat de TOP 3 doodgezwegen wordt. Zou iemand zich realiseren dat het op z'n zachtst gezegd 'opmerkelijk is' dat de winnende honden geen van allen binnen de club zijn gefokt?
Want ook onze Pastou staat met slechts 5 (vd 18) shows op een podiumplaats. Pascalle betaald al trouw 25 jaar contributie, en krijgt dus wel een "vaantje". (Of zou zijn kennelnaam nog roet in het eten kunnen gooien bij de jury?? Tja, je weet maar nooit..)
 
Kunt u het nog volgen? Ikke niet. Ik ben lost. Wie heeft nou de beste hond?
Ik zie in Scandinavie toplists welke gebaseerd zijn op de beste 5 prestaties, waardoor mensen niet gewaardeerd worden op 'hoevaak kom je naar een show', maar hoe goed de honden het doen.
 
Zo'n zelfde discussie kunnen we overigens opstarten voor 'top fokker'...  met het nieuws dat Bentley zich aan de lijst van FCI kampioenen mag toevoegen, is dat mijn 10e kampioen. Dit wil zeggen dat +/- 10 % van de Youandi honden kampioen is. (duhhh) ;-)
als ik dan andere fokkers zie brallen over "20, 50, of 120 kampioenen"... en ik weet ook hoeveel ze over de véle jaren ongeveer geproduceerd hebben....
En tellen de Balorus, Israëlische en de Montenegro kampioenen ook mee? Sommige fokkers vermijden deze discussie door alle relevante informatie discreet weg te laten op hun website, en alleen hun "kampioenen" te vermelden met Champion. Zo mag de lezer raden of deze hond een topper was die wat betekende voor het ras, of in z'n uppie in verweggiestan een CAC ophaalde zonder concurentie en zich nu kampioen mag noemen omdat de regels dit nu eenmaal toestaan.
 
Tja...wie is er dan een TOP fokker?
Ach, we zullen het nooit weten, en zoals ik zei: alles valt of staat bij de criteria waarmee je meet. Wat ik veel belangrijker vind, is dat al die Youandi kampioenen die bij mensen thuis wonen en elke dag deel uitmaken van het gezinsleven. Honden die uitblinken in "braaf zijn" en winnaars zijn in gezondheid. Honden die op hoge leeftijd de finish halen, waarbij ze de 1e plaats krijgen van hun eigenaar in liefde, trouw en vriendschap.
Ik heb zelf 6 van zulke winnaars hier thuis rondlopen. TOP honden & allemaal huis-kampioenen. Daar kan geen FCI-kampioenstitel of "TOP-hond 20xx vaantje" tegenop. En ik weet dat de lezers van deze blog ook zulke winnaars nu aan hun voeten hebben liggen.