zaterdag 7 maart 2009

Invasion of the OES (part II)

Na 2 dagen regen was het hier binnen niet meer te harden... 13 zeiknatte honden. Raam open om te ventileren, verwarming aan om het warm te krijgen en maar hopen dat de meute wil drogen. NOT dus. De honden hadden dikke pret, niks mis mee. Maar ik vond het gisteravond zorgelijk worden.
De oude honden worden zowel bij S&N als hier regelmatig kort gezet, en eerlijk gezegd wachten we op het voorjaar om de dikke wintervachten er snel af te gaan halen. Afgelopen week maakten we nog een geintje dat we een 'Bob-scheer-dag' zouden gaan plannen zodra de vorst over is.
Nu zag ik oude honden, met dikke vachten van 5 cm lang, die niet meer droog werden. Zoveel nattigheid in een huis krijg ik niet droog en warm. Koude natte oude lijven dus; Dit kon gevolgen gaan hebben voor de oudjes! Dus -lang leve de mobieltjes- naar de UK gebeld en gevraagd of ik hun oudjes ook kort mocht gaan zetten. Geen probleem vooor hen, graag zelfs!
Gisteravond al begonnen, en vanmorgen verder om de tondeuze te laten zoemen. Alle natte stinkende oude haren eraf, honden in bad en nu heb ik er alweer 4 kort en fris rondlopen! Zelf genieten ze er ook van. Vandaag scheen de zon gelukkig, dus deuren open, vetbedden gewassen, hondenhuis fris met Dethol dweilen... en maar roepen tegen de oudjes hoe mooooooooooi ze zijn!!!!

In de afgelopen dagen is het weeshuis-eet-ritueel=kwartje ook bij iedereen gevallen, hetgeen het leven wat makkelijker maakt. Je kan je voorstellen dat het om wat hectiek en logistieke uitdagingen vraagt als je 13 honden tegelijk eten wilt geven. Dus heb ik ervoor gekozen om het al in 2 ploegen te doen. Vandaag snapte de logees al op welke plek ze hun bak mogen verwachten, dus dat vergemakkelijkt het geheel al met 50%;
de eerste ploeg bestaat uit mijn honden + Saxofien, en daarna in ploeg 2 komt de rest. De eerste dagen had dat nogal wat voeten in de aarde, maar nu snapt iedereen wat de bedoeling is, dus behalve de groepen voor te sorteren gaat alles smoothly (ze lopen in een mix buiten te spelen, dus moeten we eerst voorsorteren naar de juiste eetploeg)
De 13 honden worden buiten in 2 groepen verdeeld (grasveld/speelplaats) Vince binnen appart ivm loopse dame.
- alle bakken voor mijn honden worden gevuld + 1 bak voor Saxofien
- Vince krijgt zijn bak, kennel sluiten
- mijn honden + Saxofien binnen, iedereen rent naar zijn eigen bak en 'fien naar de keuken om te eten.
- na het eten moet iedereen via de tuindeuren weer naar buiten (op grasveld) Vincent blijft zitten waar hij zit
- ondertussen alle overige bakken gevuld, en de achterdeur openen
- 6 honden stormen binnen, Sjaan springt rond. Jones naar de keuken begeleiden en bak geven, Xicko staat al in zijn kennel te wachten en krijgt zijn bak. Sjaan springt rond. Gina loopt naar de 3e kennel en krijgt haar bak, Sjaan springt nog steeds en krijgt nu haar bak in kennel 4. Veejee volgt me op de voet en weet al in welk hoekje van het hondehuis haar bak zal komen, net als Pebbles die me volgt tot haar bak in een ander hoekje voor haar wordt geplaatst.
- Vincent kan nu weer naar buiten op de speelplaats, gevolgt door de anderen die klaar zijn met eten.
pfffffffffffff Inge kan alle bakken opruimen, de invasie Bobveel heeft gegeten. Morgen ochtend weer hetzelfde ritueel, net als morgen avond, maandag ochtend etc...

Ondertussen mis ik Muffin. Kan je het voorstellen? 13 honden, en toch 1 missen? Vandaag zag ik dat de voetbal nog op de zelfde plaats naast de achterdeur ligt als waar zij hem vorige week heeft achtergelaten.... ik wordt peerfect op de hoogte gehouden over haar wel en wee, en ze schijnt ons allerminst te missen. Dat doet me goed, en dat geeft wat troost. Over 5 weken is ze weer thuis en gaat ze weer mee naar de Cote D'azur, samen door de bergen en over het strand lopen. Da's een mooi vooruitzicht.