zaterdag 13 februari 2010

Jonge pups.. oude pups...

Alle pups uit het laatste nest hebben hun draai gevonden. Ik vind regelmatig de meest leuke foto's en enthousiaste verhalen in mijn mailbox. Diverse eigenaren laten zelfs weten dat ze ervan overtuigd zijn echt de leukste pup uit het nest te hebben. Dat kan natuurlijk helemaal niet.... want die heb ik!! :-)
Pooh draait inmiddels lekker mee in het ritme, en weet precies wat ze wel of niet kan doen. Veel respect voor Bo-Ghy, en de oude man vooral niet wakker maken. Muffin is nog een twijfel geval, want die is wel erg lollig en kan hard lopen.... maar als je net zo gek doet, wordt je toch even op de plaats gewezen. Shanti is om in te bijten, en in de vacht te hangen. Vincent is om kluiven en speeltjes mee te delen en te keten (vooral met veel lawaai). Chanel is leuk om mee te spelen, maar zonder speelgoed want dan wordt ze een kattekop. Babs knort en moet je met rust laten. Alhoewel... dat knorren is wel lollig, en meer gebeurd er toch niet.
Een puppy ren is om uit te klimmen, en inmiddels kan Pooh ook achteruit naar beneden als ik haar zie klauteren en "NEE" zeg. Het ziet er niet uit... maar het is wel lollig. Ook de trap is geen probleem voor de kleine aap; gisteren stond ze opeens achter me op de 9e tree toen ik naar boven liep.
haar bijnaam is dus al "Apie-Aap" (nu gaat mijn moeder heel hard lachen, want zo heette mijn knuffel aap, die ik als kind had)

Tja, pups.... met al die leuke verhalen, komen er na 13 jaar ook de trieste verhalen. Afgelopen week kwam het bericht dat Boris op 13,5 jarige leeftijd thuis is ingeslapen. Boris is 7 jaar geleden herplaatst (zie blog 24-6-2009) en is de laatste van 7 reuen uit het nest van Emily en Fred. 5 van de 7 jongens hebben de leeftijd van 12 jaar gehaald, waarvan 2 zelfs 13 jaar. Als ik zo eens op internet kijk, schijnt dat helaas niet bij alle fokkers normaal te zijn. Ook van puppy kopers hoor ik regelmatig dat hun vorige hond niet ouder dan 9 of 10 is geworden. Ik vraag me dan toch af wat er mis is met ons ras... Als we de uitschieters naar boven en naar beneden niet mee tellen (zoals dat hoort bij correcte statistieken) is 12 jaar toch een normale leeftijd, waar ik bij mijn honden nog steeds van uit ga.
Maar als we dan toch even over de uitschieters willen spreken.... Onze Fleur (Youandi Flibbertygibbet) heeft inmiddels de leeftijd van haar mama Emily overtroffen. Hopelijk kunnen we in mei haar 15e verjaardag vieren!