vrijdag 21 juni 2013

(On)zichtbaar werk

Ik werk in de IT als project manager, dus voor mij is het niks bijzonders om tegen een klant te moeten vertellen "we gaan een migratie uitvoeren". Hiervoor heb ik een team technische superman's klaar staan, die alle "ins- en outs" aan de klant uitleggen en vervolgens doen we dat ff voor de klant. (soms is het wat complexer, maar dat vertellen we niet aan de klant... ahum) Nu liep mijn website naar een deadline van een upgrade aan, en wilde ik niet 'last minute' voor een probleem komen te staan, dus moest ik in actie komen.
Wat was er aan de hand? Het CMS (Content Management System) waarin ik destijds mijn site heb gebouwd, was al diverse malen voorzien van een nieuwe versie. Inmiddels waren ze zo snel en ver.. dat de oude versie eerdaags "end of life" zal worden verklaard. In normaal Nederlands betekend dit: je website gaat op zwart en niks werkt dan meer. Tijd voor actie dus.
Na overleg met mijn provider -jaja, die luitjes waar ik jaarlijk een smak geld aan betaal om te kunnen emailen en mijn site te laten draaien- was er al snel een test omgeving voor me neergezet waar ik een eerste 'upgrade poging' kon gaan doen zonder dat de dagelijkse bezoekers daar last van zouden hebben. Menig persoon met wat CMS-kennis wenste me hééééél veel succes, wat bij mij natuurlijk de nodige argwaan wekte.
Nah, dat werd al snel duidelijk. Na 10 uur werk liep de hele boel vast en heb ik kort en bondig overleg met de technische toppertjes bij VIP.nl gehad (provider) en samen de slimme keus gemaakt om overnieuw te beginnen. Dit betekend dat alles, maar dan ook echt álles opnieuw moet worden opgebouwd. Uiteraard kan ik teksten kopieren. Maar alle formats (dus lettertype's, kleuren, headers, indeling moesten voor alle artikelen opnieuw worden gemaakt.
Ik bespaar je de details, maar ik kwam er al snel achter dat dit zoveel werk was dat ik niet hoefde na te denken om de website misschien ook maar meteen in een nieuwe jasje te gaan zetten....Nee, ik zou hier al mijn handen aan vol hebben!
 
1 week later:
  • Mijn huis is een bende, want ik had geen tijd voor 't huishouden. (het lijkt op een studenten huis)
  • Mijn honden lijden aan chronish aandacht tekort. Ze jagen nu achter de tuin-konijnen aan of komen op schoot/ op het toetsenbord zitten.
  • Ik ben niet verbrand door de zon tijdens de 2 tropische dagen deze week, want ik zat binnen achter de laptop.
  • Ik loop 1 week achter in het regulier borstel schema,
  • Ik heb een week amper gekookt. Maar leef op salade en pizza,
  • Ik ben niet wezen hardlopen, maar zit achter mijn laptop en voel me een Michelin poppetje.
Het resultaat:
  • Website staat in Joomla 2.5 en is klaar voor de toekomst.
    • Inge is trots / niemand ziet het verschil
  • Inge is 5 kg zwaarder door te weinig beweging en teveel dropjes naast de laptop
    • Inge is niet blij/ iedereen ziet het verschil
 
Enfin, ik wens iedereen veel plezier bij het surfen over de nieuwe website!
Zoek je een uitdaging? Maak me blij en  "zoek de 7 verschillen"!! Er zijn er genoeg :-) Ik loon een limburgse vlaai uit voor de persoon die alle verschillen kan opnoemen. (en ja, dat zijn er meer dan 7)
Cheers :-)