vrijdag 19 juni 2009

Ballenbak

Als pups nu altijd zo leuk zijn als dit nest nu... dan zou ik zou ik wel 3 nesten per jaar willen hebben. Nu zijn ze 6 weken, en zoooo leuk. Ze zijn nu zo makkelijk, ze gillen niet, maken geen ruzie. Ze keffen niet (alleen even als ze in enthousiasme naar buiten rennen) ze houden van een knuffel, maar kunnen zichzelf ook erg goed vermaken. Zelfs 's avonds bij het slapen gaan, roep ik 'schaap lekker', het licht gaat uit en zijn ze ook direct stil. 's morgens om half 8 ga ik ze wakker maken, en rennen ze (blaffend dus) achter me aan naar buiten.
Geloof me, dit is geen standaard nest! Ik heb het ook wel eens heel anders meegemaakt. Ik geniet ervan.. wat zijn ze leuk nu!



Gisteravond hebben ze de ballenbak gekregen. Na wat weken speuren op marktplaats is het me gelukt om een plastic zandbak en 160 gekleurde ballen voor een prikkie op de kop te tikken. Het kost wat tijd, en je wilt niet weten in wat voor huishoudens je terechtkomt om de zooi op te halen... maar een desinfecterend soppie erover en klaar.
Ik heb de bak met ballen neergezet, en kreeg de slappe lach! 7 comedianten ontdekten -ieder op zijn eigen manier- dit nieuwe speledingetje. Na een half uur hadden ze er allemaal wel minimaal 1 keer ingedoken, door gesjeesd, een bal gepikt, liggen rollebollen of... (iets later op de avond)er zelfs een tukkie in gedaan.

Ook het speelhuis is nu helemaal door ze in gebruik genomen, en stappen ze vlot het trapje op, en het trapje af. Gaan ze erop liggen, vallen ze ervan af, of gebruiken het om van boven op een broer of zus te duiken. Ze slapen onder het afdakje, en kijken door de kijkgaatjes naar buiten. Een mooi plekje om schaduw te vinden, te slapen of... een broer/zusje te besluipen en in de kladden te grijpen!

Onze zondag middag bezoek uurtjes bevallen prima. Het is wel ff druk op zo'n middag, en de regen maakt het niet elke zondag even makkelijk. Maar ook afgelopen week konden we het merendeel lekker buiten toeven en in de zon van de pups en het gezelschap genieten. De keuzes zijn gemaakt, en ja... het is weer gelukt om iedereen zijn/haar 1e nestkeus te geven. Hoe dat zit? ..simpel: ik wil altijd een 100% match maken tussen familie en hond, waardoor iedereen de beste keus krijgt. Vandaar ook pas een keus met 6 weken en niet eerder. De namen liggen nu vast, met gepaste trots vind ik dat we mooie Franse beroemdheden hebben uitgekozen: Napoleon Bonaparte, Pompidou, Inspector Clouseau, Claude Monet, Jeanne D'Arc, Madame de Pompadour en Brigitte Bardot. De chip is afgelopen dinsdag geplaatst. Bij het zien van de kwispelende puppystaarten terwijl dit gebeurde, moest ik weer terugdenken aan mijn eerste nest -bijna 20 jaar geleden- waarbij de pups gillend en krijsend de tataouage in hun oor geperst kregen... nee, doe mij maar de chip.

Ook de trip naar de Dierenarts is goed doorstaan. Auto rijden is wel spannend, maar na 10 minuten volgden ze mama's voorbeeld, en gingen ze lekker liggen. De enting en de 'health-check' ondergingen ze kwispelend, en ook Walter was aangenaam verrast door hun stabiele gedrag, hun open karakter en bovenal hun blakende gezondheid. Ze mogen dus allemaal als gezonde pup eind volgende week de deur uit.
Oeps...ik krijg nu al een brok in mijn keel, als ik aan dat moment denk...

ach nu zijn ze zo leuk.. maar eind volgende week zullen ze aan meer en nieuwe uitdagingen toe zijn, waardoor je kan zien dat het tijd wordt dat ze het nest moeten verlaten. Ook de eerste weken zorg en slaapgebrek laat mij goed beseffen dat dit gewoon het leukste moment is van pups in het nest.... en dat ik dus echt geen 3 nesten per jaar wil! ;-)