dinsdag 2 juni 2009

Opgroeien

kleine pupjes worden groot... althans, zo hoort het te gaan. Vanaf de geboorte heb ik eerst 1, en na enkele dagen nog 2 andere pupjes bijvoedingen gegeven om ze maar te laten groeien. Elke 3 uur kregen ze een voeding, een knuffel en een 'peptalk'... ze groeiden langzaam, en telkens als ik mijn hulp af bouwde, vielen ze terug. Dus bleef ik bijvoeden en de extra zorg verlenen. In de natuur zouden ze de eerste dagen niet overleeft hebben, maar duh.. we leven niet in de wildernis, en ieder wezentje dat een kans heeft... zal een kans krijgen.
Toch doet de natuur soms wrede dingen...en moet je daar als fokker toch naar luisteren. Na 3 weken bleken Ieniemienie, Stippel en PJ niet in staat om te groeien, en zouden ze nooit een grote sterke Bobtail worden. Ik heb na 3 weken knokken de besloten om ze naar de rainbowbridge te laten gaan.
Wat een drama, wat een verdriet. Voor mij, om afscheid te nemen van 3 hummels waar ik 3 weken heel intensief mee bezig ben geweest... maar zeker voor 3 gezinneen die nadat ze de blij waren gemaakt met de geboorte, pups hadden gezien en geknuffeld te horen kregen dat er toch geen pupje voor hun zou zijn...
jeetje wat een verdriet... maar toch is het beter zo, en ondanks al mijn tranen afgelopen week, kan ik nu van mijn nest genieten zonder telkens uitsluitend aandacht voor de 3 achterblijvers te hebben. Nee, nu heb ik eindelijk tijd een oog voor 7 pups die beginnen te lopen, te ontdekken, zelf eten en ook knuffels nodig hebben.

7 pups die al 3x per dag zelf vlees eten, en inmiddels verhuist zijn naar het honden huis. Nieuw voor mij, om pups niet in de huiskamer te hebben... maar erg leuk voor hun, want ze hebben nu alle ruimte! Ze 'wonen' naast papa en tante Chanel, die hun 7 buurtjes reuze leuk vinden. Op mooie dagen zoals gisteren en vandaag zijn ze buiten, in een puppyren onder de parasol. Ze ontdekken elke dag wat nieuws, en nemen elke extra meter die ze krijgen graag in gebruik! Vandaag was de eerste kennismaking met gras... eerst wat raar, daarna erg leuk!
Hun speelgoed wordt intensief gebruikt, maar hun lieveling is nog steeds het 'schaap-kussen' waar ze aan kluiven, trekken, overheen klimmen, veroveren en bovenop slapen.
Dus tegenwoordig zeggen we 's avonds dus ook maar 'Schaap lekker'