donderdag 26 juli 2012

Gezondheid

Gezondheid is de grootste rijkdom, ook voor honden. Ik mag niet klagen als het mijn honden betreft; ik zie zelden mijn dierenarts. En als we elkaar treffen dan gaat het meestal over vaccinaties, fertiliteit (“zwangerschapsbegeleiding”) of HD onderzoeken. De huis-tuin-en-keuken-kwaaltjes komen en gaan, en zoals ik niet naar de huisarts ren voor een verkoudheid, zo bezoek ik ook geen dierenarts voor een keertje diaree. Nu hebben mijn honden zelden of nooit darmklachten, en als ze het hebben.. dan hebben ze meestal een virus te pakken. Zo vond ik vorige week ‘smorgens opeens dunne ontlasting in de kennel van Pooh en Chanel... vreemd. Na het opruimen dan eerst de achterwerken maar ff controleren om de 'dader' te achterhalen; het bleek van Pooh af te komen. Haar vacht werd gewassen en ze was een dagje niet lekker. Ze at amper maar knapte na 24 uur weer op en stuiterde weer door de tuin.  Kan gebeuren; shit happens. Een dag daarna kwamen dezelfde perikelen voorbij; maar dan met Dwayne in de hoofdrol.
In het weekend begon Babs (ik zal de details besparen voor diegene die deze blog tijdens ontbijt of lunch lezen) maar ze was er slecht aan toe. Ze at niet meer, verloor veel vocht en haar hele opleving sinds het nieuwe voeden was in één klap gedaald tot onder acceptabel niveau. Uiteraard spookte direct de link naar het nieuwe voer door mijn hoofd.. en wat als dit nu eens door een voedsel  bacterie/ allergie/ reactie kwam? Oh gut oh gut... mijn Babsje was zo beroerd. Zelfs de kalfsbotten die zaterdag avond werden uitgedeeld konden aan haar voorbij gaan... laat Babs maar ff met rust.  Tijdens een chat met een buitenlandse bevriende fokker kwam dit ter sprake en uiteraard was de eerste reactie: ‘dat komt ervan als je je honden zulke botten geeft’.. ahum, Babs had dus geen bot gegeten en ook Pooh was toch ziek geweest terwijl zij nog op haar reguliere voeding staat. Nee, dit is een virus en heeft niks met voer te maken. Maar als het niet snel overgaat, dan toch maar ff met Babs naar de dierenarts.
Gelukkig knapte Babs na een dag of 2 ook weer op en toen begon Shanti... altijd leuk want die slaapt boven. Dus in plaats van ‘smorgens een kennel dweilen... was het nu 3x per nacht mijn bed uit en het vloerkleed nu maar laten reinigen. Enfin, Vincent is inmiddels aan zijn laatste loodjes bezig en Chanel slaat het virus tot op heden nog ff over. Grote meid! Op zo’n moment ben je niet blij dat je 6 honden hebt, en ik ben het nu wel een beetje beu om achterwerken te wassen en stinkzooi op te dweilen...
Dan nog het jubel nieuws over onze Babs; 3 weken geleden waren we dus bij Walter omdat Babs vage klachten had en binnen plastte. Bloedonderzoek toonde afwijkende leverwaarden aan, en we zouden vandaag nogmaals haar bloed onderzoeken om te zien of het erger was geworden en we eventueel een echo moesten gaan maken om te zien welke lever afwijkingen er te identificeren zijn. Babs eet sindsdien dus een speciaal dieet wat minder belastend is voor haar lever. Vandaag was dus “D-DAY” en ondanks dat ik de afgelopen 2 weken duidelijk zie dat Babs allerter is, een betere conditie heeft en niet meer binnen plast vond ik het toch spannend of deze verbeteringen ook in haar bloed terug te vinden waren. Ja dus!!! Wat een feest... alle waarden zitten weer binnen de normen en zijn drastisch gedaald van een dramatische hoogte naar het normale niveau. Wat een opluchting!
We gaan dus door met de vers voeding en ook de andere honden zullen geleidelijk aan overgeschakeld gaan worden. De vrieskist is inmiddels binnen (toch nog op marktplaats gevonden) en de deal met slager en poelier is inmiddels gemaakt zodat de vriezer volgestopt kan worden J