vrijdag 8 augustus 2008

Dek reuen

Het komt er weer aan... de loopsheden.
Over enkele weken moet Shanti loops worden dus werd het nu tijd om de afspraken met eigenaar van de -zorgvuldig geselecteerde- dekreu te gaan maken. Het heeft me ongeveer een jaar gekost voordat ik wist welke reu ik voor Shanti wilde, want (klink misschien arrogant?) ik heb niet zomaar een teef... nee dit is de breed record holder Champion. Er is geen enkele OES op de wereld die zoveel FCI titels heeft. Ze heeft haar sporen verdient, en de kwaliteit die ze in haar karakter, uiterlijk en gezondheid heeft willen we op zijn minst vast houden, en als het ff kan nog verbeteren. Dus tja, welke reu voldoet aan die eisen?

In Maart zag ik hem. Een dijk van een reu, leuke stamboom, super karakter en personality. Zijn eigenaar was het er ook mee eens, en we zouden het love duo in September koppelen. Alles geregeld dus... totdat ik onlangs de voorbereidingen ging treffen, papieren op ging vragen en ook de commerciele kant wilde aftikken.
Oeps... de eigenaar denkt waarschijnlijk dat de reu gouden testikels heeft, of minimaal pups met gouden vachtjes geeft, want de kosten voor de dekking waren 2x zo hoog als een gemiddeld voor een reu. Tja, dan kan een reu (in combinatie met Shanti) nog zo leuk zijn... maar dit heeft ook grote gevolgen.
Na alle tegenvallers (lees: hoge kosten)van de afgelopen 3 jaar met dekkingen, kleine nesten etc lijkt het me toch in elk geval het streven waard om dit nest kosten neutraal te laten worden. Dat wil zeggen dat met zo'n dure reu de puppy prijs omhoog moet. Ik heb even zitten rekenen; bij 5 pups zou de puppy prijs naar 1750 euro moeten. Ahum... dat worden OES voor elite! NOT dus.
Ik weet dat er fokkers zijn die zonder zich te schamen wel zoveel voor een pup vragen, maar voor mij betekend dat, dat mensen die hier na 13 jaar terugkomen voor hun 2e Youandi 300% meer moeten betalen dan destijds voor hun 1e hond. Da's geen inflatie meer...dat is voor mij onaanvaardbaar.
Maar enfin, dan moeten we dus op zoek naar een andere dekreu, en we hebben nog maar een week of 3 voordat ze loops wordt. Er zijn wel alternatieven, maar we hebben het nog steeds over Shanti...mijn toppertje. Ik weet wat ik wil fokken, dus de keus werd beperkt. Nog even op een zijspoor gedacht aan een alternatief nav een dekking die ik nog tegoed heb van een andere fokker, echter dit bleek niet uitvoerbaar te zijn.
En dan zomaar... stom toevallig dwalen mijn gedachten naar een reu die ik wel eens in mijn handen heb gehad, leuk vond, een heel fijn karakter heeft, en ook nog de zwakke punten van Shanti op een sterke manier kan compenseren!
1 mail, 1 telefoontje en alles is geregeld. De eigenaar is zelfs blij en trots dat de reu mijn Prutske mag dekken! En ik ben blij met de medewerking, de overeenkomst en de combinatie. Uiteraard wordt het afwachten, en hebben we hulp van moeder natuur nodig om (leuke)pups op de wereld te krijgen... maar aan ons zal het niet liggen. Ik ben blij dat er nog 'normale' dekreu eigenaren zijn, die het ook gewoon leuk vinden dat hun reu voor nakomelingen mag zorgen zonder daar de 'hoofdprijs' voor vragen. We weten toch ook allemaal dat titels niet vererven of enige extra garantie geven? (mooie ouders kunnen nog altijd lelijke kinderen krijgen, en vice versa)
Ik ben ook helemaal trots dat Vincent al aanzoeken heeft van leuke meiden ik ben zo benieuwt of zijn kids net zo leuk en lollig als hem zullen worden!! Nu maar hopen dat alle dames snel loops worden en dat moeder natuur mee zal werken...