vrijdag 2 januari 2009

Gedrag

De feestdagen zijn voorbij, de eerste vrije week zit erop en we hebben er nog 1 voor de boeg. We komen de dagen prima door met uitslapen, honden wassen/borstelen en wat dingen in het huis doen waar we normaal maar niet aan toe lijken te komen.
Na de heerlijk rustige kerst, hebben we een 'knallend' oud en nieuw bij Oma gevierd. Alle Boppers mochten mee, dus zaten we 's avonds gezellig met 9 honden in de huiskamer aan de Champagne. In de wijk wordt veel vuurwerk afgestoken, in tegenstelling tot ons durpke. Bo-Ghy is doodsbang voor alles wat knalt, dus om hem toch ook een leuke avond te geven heb ik hem gedrogeerd. Ik weet niet hoeveel roze olifantjes hij voorbij heeft zien komen, maar suf was hij zeker. Tijdens het geknal om 12 uur lag hij aan mijn voeten, wel wat te bibberen maar was tegelijkertijd makkelijk gerust te stellen. De andere honden maakt het allemaal niets uit en lagen rustig op een kluif te knagen of lagen rustig onder de tafel. Ze hebben zich keurig gedragen, en ze mogen van Oma nog eens terugkomen.
Tijdens de vrije dagen en dit schitterende koude maar zonnig weer lopen we dagelijks in het bos. Dus niet met alle 7, aangezien er meer mensen en honden in het bos lopen die het niet kunnen waarderen als mijn invasie daar de boel onveilig maakt.
Muffin blijft maar schijnzwanger, waardoor ik zelfs de sterilisatie uit heb moeten stellen, en loopt dus dagelijks mee voor de 'emotionele afleiding'. Dikke pret, en energie voor 10! Vincent en Chanel zijn de meest beschaafde honden om mee te nemen naar het bos. Vrolijk rennen ze rond, en andere mensen & honden worden vriendelijk en beschaaft benaderd. Shanti sluit zich hier moeiteloos bij aan, terwijl Coco nog wel eens het grapje van haar oma Bonny wil laten zien; keihard rennen en luid blaffend op een hond afstormen, en dan op 1 meter afstand stoppen en omdraaien.
Enfin, nu zit er ook veel verschil in mensen... Ondanks het feit dat ik niet altijd blij ben met 'de Limbburgse attitude' is het mij de laatste jaren opgevallen dat de Limburgse bevolking wel erg schappelijk is. Niemand maakt een probleem van Coco's grapje, of was onder de indruk van dominant gedrag van Bo-Ghy. Vincent en Chanel kunnen altijd op een aai en een glimlach rekenen, en iedereen groet elkaar vriendelijk tijdens het passeren.
De laatste dagen valt het me op dat mensen helemaal niet zo vriendelijk zijn. Ookal heb ik alleen de makkelijke honden bij me; de meeste mensen staan 'vies' naar Vincent te kijken als hij aankomt wandelen met zijn vrolijke staart. Als Chanel tussen de wandelaars komt snuffelen krijg ik onvriendelijke blikken toegeworpen, en mijn groet wordt zelfs niet altijd meer beantwoord... Maar tijdens de wandeling vandaag werd het na een opmerking van een wandelend echtpaar opeens duidelijk; De man sprak met een 'accent' wat ik niet meteen herkende, en... natuurlijk!!! Het is vakantie. Ik woon nu eenmaal in Sevenum, vlakbij de Centre Parcs vakantie-oorden en niet te vergeten Toverland. Deze (stads?)mensen zijn hier natuurlijk op vakantie... en beschikken niet over het vriendelijke Limburgse gedrag om te glimlachen naar een vrolijke hond, of om zelfs maar te groeten.
Even later kwam ik een stel tegen met een leuk zwart hondje, die het geweldig vond om Muffin 'eruit te lopen'. In een herkenbaar zuidelijk accent groette de eigenaren mij, en kreeg Vincent weer een aai over zijn bol.